گلاب گیری یکی از تجربه های جذابی است که شما می توانید در زندگی داشته باشید، و سال هاست که امکان بازدید از همه مراحل این نوشیدنی پر فایده ایرانی برای ما ممکن شده است، در این مطلب به سراغ گلاب گیری کاشان می رویم، فعالیتی سنتی و پر از جذابیت!

گلاب چیست ؟

گلاب یک نوشیدنی ایرانی است که در دسته عرقیجات قرار می گیرد، عرق گلاب همانطور که می‌دانید از گل محمدی که از خانواده گل رز است به دست می آید. فرآیند گلاب گیری به این صورت است که پس از چیدن گل های محمدی گل‌های چیده شده را در کارگاه‌های گلاب گیری درون دیگ‌های بزرگ مسی می‌ریزند. این دیگ‌ها به لوله‌هایی متصل هستند که سر دیگر آن‌ها به ظرف‌های دیگری می‌رسد. بخار حاصل از جوشاندن گل محمدی با عبور از لوله‌ها و رسیدن به محفظه‌ای که درون آب سرد قرار دارد به گلاب تبدیل می‌شود.

حالا اگر فرآیند تقطیر را بازهم تکرار کنند، این بار گلاب شما به اصطلاح یک گلاب دوآتشه می شود. و از تقطیر گلاب دو آتشه نیز، گلاب ناب و خالص حاصل می‌شود که بسیار غلیظ است و عطری بی‌نظیر دارد.

اغلب برای تقطیر سنتی گلاب به ازای هر کیلو گل محمدی، یک لیتر آب در دیگ مسی می‌ریزند. هر دیگ مسی بین ۳۰ تا ۵۰ گیلوگرم ظرفیت گل سرخ دارد و با درپوشی مسی مسدود می‌شود. سپس فاصله بین پوشش مسی با دیگ را با استفاده از خمیری از تفاله گل و آرد نان پر می کنند.

مهمترین ویژگی گلاب خالص تلخ و بی رنگ بودن آن است. هر چند طعم تلخی گلاب نباید طولانی مدت  در دهان  بماند، زیرا نشان‌دهنده وجود اسانس غیرطبیعی و ناخالصی در گلاب است. برای نگهداری از گلاب به‌خصوص در مدت زمان طولانی بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. استفاده از ظرف‌های پلاستیکی یا فلزی کیفیت گلاب را در طول زمان از بین می‌برند.

گلاب گیری در کاشان

حتما نام کاشان بعد از شنیدن گلاب گیری به ذهن شما می رسد، اما بد نیست بدانید که گلاب گیری در نقاط بسیاری در ایران انجام می شود، امروز یکی از خالص ترین گلاب های ایران که اغلب به منظور صادرات برای صنعت عطر سازی تولید می شود، در استان کرمان است. از طرف دیگر استان فارس سال هاست که گلاب گیری را انجام می دهد.

سفر به گلاب گیر کاشان

اما اگر دوست دارید به عنوان یک گردشگر به سراغ گلاب گیری بروید کاشان بهترین مقصد شماست، قمصر کاشان مهمترین مقصد گردشگری برای تماشای گلاب گیری و خرید عرقیجاتی از این دست است.

کافی است چند ساعتی از تهران دور شوید و طی سفری یک روزه تجربه جالبی از گلاب گیری کاشان را داشته باشید.

نه فقط گلاب گیری در قمصر کاشان بلکه روستای ابیانه، مزار سهراب سپهری، تپه های سیلک و جاذبه های گردشگری کاشان مانند خانه های تاریخی و باغ فین کاشان از جمله مناطقی هستند که در سفری یک الی دو روزه می توانید به آن ها سر بزنید.

 گلاب گیری چه زمانی انجام می شود ؟  

بهترین زمان برای سفر به کاشان و شرکت در مراسم گلاب گیری این شهر اردیبهشت ماه است. معمولا نیمه اردیبهشت مرغوب‌ترین و معطرترین گل‌های محمدی درکاشان و مناطق اطراف آن شکوفه می زنند.

به‌طور کلی شهر کاشان آب و هوای گرم‌تری نسبت به شهرهای قمصر و نیاسر دارد و به همین دلیل گل‌های محمدی در کاشان زودتر باز می‌شوند. از اوایل اردیبهشت ماه گل‌های سرخ در کاشان آماده چیدن هستند. در شهرهای قمصر و نیاسر کمی دیرتر و نزدیک به میانه‌های اردیبهشت ماه چیدن گل‌ها و گلاب گیری آغاز می‌شود.

سفر به کاشان با خودروی شخصی

شما برای سفر به کاشان و شرکت در مراسم گلاب گیری دو انتخاب دارید، اول سفر به کاشان با تورهای مراسم گلاب گیری کاشان و دوم سفر به این شهر به صورت شخصی، پیشنهاد ما به شما این است که اگر دوست دارید، آزادی عمل بیشتری داشته باشید و به غیر از مراسم گلاب گیری دیگر جاذبه های این منطقه را ببینید به صورت شخصی به آن جا سفر کنید.

اما اگر صاحب خودروی شخصی نیستید، باید گفت که کمی دچار سختی خواهید شد، به همین دلیل ما راه دیگری را پیش روی شما می گذاریم، استفاده از خودروی اجاره ای برای سفر یک یا چند روزه به کاشان و شرکت در مراسم گلاب گیری.

اجاره خودرو برای سفر های کوتاه مدت

اگر به شما بگویند که بهتر است برای سفر یک یا دو روزه به سراغ کرایه ماشین بروید، شاید بگویید که دردسر های این کار به زمانی که خودرو در دست شماست نمی ارزد، حق دارید حداقل در سال های گذشته پیدا کردن یک خودروی خوب اجاره ای بیشتر از سفر بدون خودرو دردسر داشت، اما امروز دیگر خبری از آن همه دردسر نیست و شما با خودروی مناسب خودتان تنها ۲ تا ۳ ساعت فاصله دارید!

روش اجاره خودرو

اگر قصد اجاره خودرو به مدت کوتاهی را دارید ( مثلا سه روز که زمانی مناسب برای سفر به کاشان و بازگشت از آنجا است.) می توانید به سادگی با حامی رنت تماس بگیرید، مشاوران ما از میان بیش از ۷۴ خودروی ایرانی و وارداتی مجموعه مناسب ترین انتخاب برای شما، از لحاظ هزینه، مدل و مزایا را به شما معرفی خواهند کرد.

مراسم گلاب گیری کاشان

قدم های بعدی دیگر ساده است. انتخاب روش ودیعه و ضمانت و تحویل گرفتن خودرو، حامی رنت برای شما انواع روش های پرداخت و ضمانت اجاره خودرو را در نظر گفته است. از چک، سفته و پول نقد گرفته تا به امانت گذاشتن سند ملک، میزان ودیعه و اجاره بهای هر خودرو هم با توجه به تنوع مدل ها متفاوت است. و این مطلب دیگر بستگی به محدودیت های شما در انتخاب دارد.

تحویل خودرو و سفری شاد به سرزمین گل های سرخ

حالا زمان آن رسیده که همه مراحل سفر را با هم طی کنیم، یک تماس ساده با حامی رنت انتخاب خودرو در تنها چند دقیقه با توجه به نیاز و سلیقه شما تحویل خودرو در کمتر از سه ساعت و حرکت به سمت کاشان !

این بار دیگر دست شما باز است، می‌توانید به راحتی با خانواده و دوستانتان به ماجراجویی بپردازید و بدون نیاز به برنامه ریزی های پیچیده هر زمانی که دوست داشتید در مسیر استراحت کنید، به هر میزان که نیاز بود در خانه های تاریخی کاشان زمان بگذرانید و در میان باغ های گل محمدی پرسه بزنید. این بار برخلاف سفرهای پیشین خودروی اجاره ای شما راه ساده تری را پیش روی شما گذاشته است.

اولین نفری باشید که رای میدهید
پیشنهادی حامی رنت:   اجاره ماشین مسافرتی با راننده