لاستیک سایی خودرو چیست ؟ و روش هایی پیشگیری از لاستیک سایی زودهنگام کدام است؟ با گران شدن لاستیک خودرو ، باید از خرابی زودرس آن جلوگیری کرد . گران ترین قطعه مصرفی خودرو و کاربردی ترین عضو خودرو را باید هر بار قبل حرکت های طولانی مدت چک کرد ، در این مقاله به دلایل لاستیک‌سایی خودرو پرداختیم ، حتما این مقاله را تا پایان بخوانید.

لاستیک سایی خودرو به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک خودرو از بین رفته و تایر صاف شده است. در این زمان رانندگی با خطر زیادی همراه خواهد بود و احتمال سر خوردن در مسیرهای لغزنده و حتی آسفالت‌های معمولی خیابان وجود خواهد دارد . برای فهمیدن لاستیک سایی خودرو، تنها کافی است که لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همین طور در برخی موارد شدید، فرمان پذیری خودروی شما دچار مشکل شده و با کشیده شدن فرمان حین رانندگی به جهتی خاص، می‌توانید متوجه وجود مشکل در لاستیک‌ها، به ویژه لاستیک‌های جلو شوید.

برای پیشگیری از لاستیک سایی زودهنگام چکار کنیم ؟

خرابی قطعات فرمان خودرو را چک کنید

اگر فرمان ماشین را رها میکنید و به یک سمتی کشیده میشود . اول از همه باد لاستیک را چک کنید . اما اگر باد لاستیک ها تنظیم بودند شاید مشکل در نامیزان بودن میل فرمان یا تنظیم نبودن فرمان درست در مرکز و یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند. در زمانی که فرمان به سختی می پیچد وبیش از اندازه بازی دارد باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک نمایید.

 

برطرف کردن لاستیک سایی

میزان نبودن چرخ ها بررسی کنید

تمام چرخ های خودرو باید در یک راستا قرار بگیرد . چهار چرخ خودرو باید عمود بر زمین در یک راستا قرار بگیرد ، از زاویه خارج بدون چرخ ها یکی از دلایل اصلی لاستیک سایی می باشد .

زاویه های کبر، کستر و تفارب و تنافر زاویه چرخها چیست؟

کمبر و کستر به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلوی چرخهاست . هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو بطور متوازن بر روی سطح جاده است. این کار باعث می شود که فرمان دهی خودور به سهولت صورت گیرد و از سائیش لاستیک ها جلوگیر بعمل آید.

سیبک خودرو را بررسی کنید

در صورتی که با بازدید چرخ ماشین متوجه لاستیک سایی یک طرفه یکی از لاستیک‌ها شدید، باید علت خرابی سیبک چرخ ها باشد . ممکن است تغییر وضعیت لاستیک به سمتی صورت گرفته باشد و درست لاستیک سایی یک طرفه را نیز در همان جهت ببینیم. در صورتی که سیبک خراب شده باشد باید اقدام به تعویض آن نمود. اگر در این کار تعلل گردد، می‌توان شاهد سایش بیشتر لاستیک بود.

سیبک خودرو

اکسل خودرو و نقش آن در لاستیک سایی

یکی از عوامل اصلی لاستیک سایی چرخ های عقب می تواند خرابی اکسل خودرو باشد . اغلب خودروهای ساخت داخل دارای دفرانسیل جلو هستند. پس باید در نظر گرفت در صورتی که اکسل عقب تاب داشته باشد، می‌تواند باعث لاستیک سایی لاستیک های عقب گردد.

اکسل خودرو

تاثیر شاسی های خودرو بر روی سائیدگی لاستیک ماشین

ممکن است خودروی شما بر اثر وارد شدن ضربه شاسی های آن آسیب ببیند . این هم می‌تواند یکی از عمده دلایل لاستیک‌سایی خودرو باشد . کج بودن و صاف نبودن شاسی ها باعث ساییده شدن لاستیک های خودرو میشود . حتما از طریق یک‌صافکار‌ ماهر از سالم بودن شاسی ها مطلع شوید .

عمر لاستیک خودرو چند سال است؟

در طول زمان هم لاستیک خورده میشود ، البته به تاریخ مصرف لاستیک هم توجه داشته باشید ، حتما در‌موقع خریدن لاستیک های خارجی‌ خیلی زیاد به این موضوع دقت کنید که حداقل ۳ سال زمان داشته باشد.

دلایل لاستیک سایی خودرو
۵ از ۱ امتیاز
پیشنهادی حامی رنت:   تاریخچه آیین نامه رانندگی در ایران