عوامل گرم نشدن بخاری خودرو چیست؟

یکی از عمده خرابی هایی که در فصل سرما برای خودرو رخ میدهد خرابی بخاری خودرو می باشد. کمبود گرمای بخاری می تواند مشکلات زیادی برای سرنشین خودرو به وجود بیاورد. در این مقاله به دلایل گرم نشدن بخاری خودرو می پردازیم.

خرابی رادیاتور بخاری

اولین علت گرم نکردن بخاری می تواند گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری خودرو باشد. اگر لوله های داخل رادیاتور گرفتگی داشته باشد یا سوراخ باشد، گرما را به خوبی نمی تواند انتقال دهد.

گرفتگی شیلنگ آب باعث بروز اشکال در عملکرد بخاری می شود

شیلنگ که آب را به رادیاتور انتقال می دهد درصورتی که گرفتگی داشته باشد، به درستی آب وارد چرخه رادیاتور نمی شود و نمی تواند حرارت را به هوا بدهد تا از طریق دریچه ها وارد کابین خودرو شود.

خرابی فن یا دمنده یکی از دلایل گرم نشدن بخاری اتومبیل

گاهی اوقات رادیاتور و اجزای آن کاملا سالم هستند ولی دمنده ایی که وظیفه انتقال هوای گرم را دارد خراب است. که همین باعث عدم کارکرد صحیح بخاری ماشین می شود. برای رفع عیب آن باید فن بخاری تعویض گردد.

کمبود آب رادیاتور

گاهی اوقات آب موتور کم است و در چرخه خنک کردن موتور مشکل ایجاد می شود، و نمی تواند حرارت را به سیستم بخاری انتقال دهد. در این زمان باید آب به رادیاتور اضافه کرد و همچنین سیستم را هواگیری و نشت یابی کرد.

خرابی ترموستات باعث گرم نکردن بخاری ماشین می شود

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن بخاری خودرو می تواند خرابی ترموستات باشد. البته ترموستات تابستانی و زمستانی دارد. در تابستان ترموستات را روی خودرو نصب میکنند که دمای پایینی دارد و در زمان کوتاه فن عمل می کند. گاهی در فصل زمستان ترموستات را برمی دارند تا آب سریع تر داغ شود ولی این کار اشتباه است و باعث داغ شدن بخاری نمی شود.

در هوای سرد زمستان، بخاری به عنوان تنها وسیله گرمایشی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. اما گاهی اوقات عملکرد مناسبی ندارد و یا باد سرد به بیرون می دهد. بهتر است قبل از سرد شدن هوا بخش های مرتبط با بخاری را بررسی کنید تا در فصول سرد دچار مشکل نشوید.

در ادامه توضیح می دهیم که چرا بخاری ماشین گرم نمی کند و راه حل آن چیست؟

 

۱- خرابی ترموستات، از رایج ترین دلایل گرم نشدن بخاری خودرو

ترموستات دریچه ای است که وظیفه هدایت مایع خنک کننده به رادیاتور و موتور را دارد. در صورت باز ماندن دریچه ترموستات، مایع خنک کننده درون رادیاتور گردش میکند و خنک می شود. این اتفاق عملکرد گرمایشی بخاری را مختل می سازد. اگر ترموستات در حالت بسته گیر کند، گردش مایع خنک کننده قطع شده و موتور بیش از حد گرم میشود. در این صورت بخاری روشن هوای سرد می دهد.

معیوب بودن ترموستات از مهمترین دلایل داغ نشدن بخاری ماشین است.

معیوب بودن ترموستات از مهمترین دلایل داغ نشدن بخاری ماشین است.

۲- خرابی رادیاتور

یکی از مهمترین دلایل گرم نشدن بخاری خودرو که بسیار شایع می باشد، بروز مشکل در رادیاتور است. در صورتی که رادیاتور سوراخ شود یا گرفتگی داشته باشد تبادل حرارتی به خوبی صورت نمی گیرد. ممکن است این مشکل با شستشو رفع شود اما در اکثر موارد فقط باید به فکر تعویض رادیاتور بود!

۳- گرفتگی شلنگ ورود و خروج رادیاتور

علت گرم نشدن بخاری ماشین هایی با عمر بیش از ۳ سال ممکن است به شیلنگ های رادیاتور مربوط باشد. رسوب گرفتگی شیلنگ های رادیاتور به مرور زمان و با فرسودگی خودرو طبیعی است. این مشکل باعث تغییر رنگ مایع خنک کننده شده و اجازه جریان یافتن مایع را نمی دهد. معمولا با تعویض و رفع گرفتگی شیلنگ ها مشکل بخاری حل خواهد شد.

۴- ایراد در فن بخاری

زمانی که بخاری کار نمی کند، یعنی باد سرد و گرم به بیرون نمی دهد احتمالا مشکل از فن دمنده است. البته گاهی اوقات نیز معیوب بودن فن با نشتِ نسیمِ بسیار ملایم که به سختی بیرون می آید خود را نشان می دهد. فن باید توسط برقکار ماهر از لحاظ سوختن فیوزها و سایر بخش های داخلی بررسی شود.

۵- معیوب بودن واتر پمپ موتور

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن بخاری خودرو ضعف عملکرد واتر پمپ است. اگر در زمان حرکت خودرو، بخاری گرمای کافی تولید می کند اما به محض توقف، باد سرد می دهد، احتمالا ایراد واتر پمپ است. خورده شدن پره ها و رسوب گرفتگی دو عامل رایج خرابی واتر پمپ موتور هستند.

۶-کاهش سطح مایع خنک کننده، از دلایل رایج گرم نکردن بخاری ماشین

اگر سطح آب موتور و ضدیخ کاهش پیدا کند به قدر کافی امکان گردش در سیستم را ندارد. به همین دلیل تبادل حرارتی بخاری به درستی صورت نمی گیرد. در این مواقع لازم است سیستم خنک کننده از لحاظ نشتی بررسی شود. در صورتی که هیچگونه نشتی در سیستم وجود ندارد مقداری ضد یخ یا آب مقطر به آن اضافه و هواگیری کنید.

۷- دریچه های مسدود

اگر از سالم بودن ترموستات، رادیاتور، فن و… اطمینان دارید، آن وقت دریچه ها و باله های خودرو را بررسی کنید. ممکن است پره ها بسته شده یا گیر کرده اند و مانع تبادل گرمای بخاری به داخل کابین می شوند. گاهی اوقات دریچه ها سالم هستند و فقط به دلیل آلودگی تبادل حرارتی بخاری را مختل می کنند. در این صورت کافیست باله ها را تمیز کنید.

 دریچه های مسدود

دریچه های مسدود

۸- فیلتر هوای آلوده

علت گرم نشدن بخاری ماشین را می توان در فیلتر هوای کثیف و آلوده یافت. فیلتر هوای کثیف علاوه بر اختلال عملکرد کولر و بخاری، باعث مه گرفتگی پنجره ها و کاهش سرعت اتومبیل می شود. تمیز نمودن فیلترهای هوا از ضروری ترین نکات نگهداری خودرو است.

۹- راکد شدن ضدیخ

چرا بخاری ماشین گرم نمی کند؟ اگر تاکنون پاسخی برای این سوال پیدا نکرده اید، بهتر است ضدیخ را بررسی کنید. ضدیخ غیرمتحرک هماهنگی سیستم کنترل آب و هوا را مختل می سازد و در نتیجه بخاری به اندازه کافی گرم نمی شود. معمولا ضدیخ خود به خود دچار یخ زدگی نمی شود. این مشکل احتمالا مربوط به پمپ آب و شیر کنترل بخاری است که در به گردش درآوردن مایع خنک کننده ناتوان هستند.

۱۰- قفل هوا، از مهمترین دلایل گرم نشدن بخاری خودرو

محبوس شدن هوا در سیستم خنک کننده از مواردیست که در صورت گرم نکردن بخاری ماشین حتما باید آن را بررسی کنید. در صورتی که موتور بیش از اندازه گرم می شود اما بخاری گرمایش تولید نمی کند احتمالا قفل هوا اتفاق افتاده. این مسئله زمانی رخ میدهد که مایع خنک کننده به دلیل نشتی وارد هسته بخاری شده و در آنجا به ژل تبدیل می شود. بنابراین گردش مایع خنک کننده متوقف شده و هوا داخل سیستم محبوس می شود.

دلایل غیرمعمول گرم نکردن بخاری ماشین

  • اگر هیچ کدام از مشکلات بالا از دلایل گرم نشدن بخاری خودرو شما نیست، آن وقت مدار تنظیمات سیستم تهویه را بررسی کنید. این مشکل کمتر اتفاق می افتد و علت آن ممکن است دماسنج، اتصالات دریچه و مدار باشد.
  • وجود مشکل و شکستگی در کنترل گرمایشی خودرو از دلایل کمتر رایج داغ نشدن بخاری است. با شکستگی کنترل گرمایش، گیج دما دچار اختلال شده و دمای موتور به درستی تعیین نمی شود. بنابراین ارسال مایع خنک کننده به وسیله هسته بخاری صورت نمی گیرد. در صورتی که تهویه به خوبی کار کند اما بخاری گرما نداشته باشد، احتمالا شیر کنترل و دکمه های آن دچار شکستگی هستند که باید تعویض شوند.

چرا بخاری ماشین گرم نمی کند؟

چرا بخاری ماشین گرم نمی کند؟

نکات پایانی

یک راه حل ساده برای اینکه بخاری در زمستان به خوبی عمل کند این است که تابستان چند مرتبه آن را روشن کنید تا رسوب و گرفتگی ها از بین برود. استفاده از ضد یخ مناسب و تمیز نمودن فیلتر هم عملکرد بخاری را بهبود می بخشند.

در این مقاله همه دلایل گرم نشدن بخاری خودرو را بررسی کردیم. در صورتی که داغ نشدن بخاری ماشین دلیل ساده ای دارد اقدام به رفع آن کنید. اما در موارد پیچیده مانند مشکلات مربوط به برق و فیوز حتما از برقکار و مکانیک ماهر کمک بگیرید.

اولین نفری باشید که رای میدهید
پیشنهادی حامی رنت:   سرمایه گذاری در صنعت اجاره خودرو