راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو از مواردی است که اگر ماشین دارید؛ باید حتما بدانید. باتری خودرو یکی از اجزای مهم و ضروری هر خودرو است. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چه زمانی باید باتری خودرو را تعویض کنید و همچنین چه کاری می توانید برای افزایش عمر باتری خودرو انجام دهید. در این محتوا از حامی رنت قصد داریم چند روش کارآمد برای این کار را به شما آموزش دهیم.

عمر باتری خودرو چقدر است؟

باتری خودرو به طور متوسط بین 3 تا 5 سال کار می‌کند. یکی از مهم ترین عواملی که بر طول عمر باتری خودرو تأثیر می گذارد، آب و هوا است. یک موتور در حال کار در زیر کاپوت همواره سطوح بالایی از گرما را تولید می کند. در هوای گرم ممکن است باتری ماشینتان تخلیه شود.

اگر اقدامات احتیاطی مناسب را رعایت نکنید، می‌تواند منجر به خراب شدن باتری شود. صرف نظر از دمایی که در آن رانندگی می کنید؛ مراقبت صحیح از باتری خودرو می تواند به کار کردنِ بیشترِ آن کمک کند.

افزایش عمر باتری ماشین

افزایش عمر باتری ماشین

راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو

افزایش  عمر باتری به شما در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. به علاوه، احتمال این که در هنگام رانندگی در خیابان با مشکلات مربوط به باتری رو به رو شوید را کاهش می‌دهد. در ادامه به چند روش برای افزایش مدت کار کردن باتری ماشین اشاره می‌کنیم.

1. از استفاده از ماشین برای مسیرهای خیلی کوتاه خودداری کنید

برای افزایش عمر باتری خودرو از استفاده مدوام آن برای مسیرهای خیلی کوتاه خودداری کنید. باتری شما هر بار که ماشین خود را روشن می کنید به ماشین انرژی می‌دهد؛ اما در طول سفر توسط موتور شارژ می شود. بنابراین اگر شما اکثرا در مسافت کوتاهی رانندگی می کنید، باتری نمی تواند مقدار برق از دست رفته را دوباره به دست آورد.

اگر این روند را روزانه تکرار کنید، ولتاژ باتری به طور پیوسته کاهش می یابد تا زمانی که دیگر نتواند ماشین را روشن کند. با رانندگی برای مدت طولانی‌تر، قدرت باتری ماشین خود را حفظ کنید و اگر زیاد از ماشین خود استفاده نمی‌کنید، برای کمک به حفظ ولتاژ صحیح، روی شارژر باتری سرمایه‌گذاری کنید.

پیشنهادی حامی رنت:   انژکتور چیست؟

2. باتری خودرو را محکم نصب کنید تا نلرزد

یکی از راه های افزایش عمر باتری خودرو دقت به نصب درست آن است. لرزش می تواند عمر باتری ماشین شما را کاهش دهد، بنابراین ضروری است که همیشه از یک گیره باتری تایید شده استفاده کنید تا مطمئن شوید که به درستی نگه داشته می شود. اگر به طور ایمن بسته نشود، لرزش بیش از حد می تواند به اجزای داخلی باتری شما آسیب برساند. این باعث ایجاد اتصال کوتاه و کاهش عمر باتری خواهد شد.

اما به هیچ وجه باتری را بیش از حد با گیره سفت نکنید؛ زیرا این کار هم ممکن است به سلامت باتری ماشین آسیب برساند! به جای این کار، سعی کنید تعادل را حفظ کنید. فقط مطمئن شوید که باتری خودروی شما به درستی سر جای خود قرار گرفته و محکم شده است.

3. توان مصرفی را در هنگام خاموش بودن موتور به حداقل برسانید

باتری‌های خودرو زمانی که نزدیک به 100 درصد شارژ نگه داشته می‌شوند، سالم‌تر خواهند بود. بنابراین روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو یا چراغ‌های داخلی در زمانی که موتور روشن نیست؛ می‌تواند برای باتری شما ایجاد مشکل کند. زمانی که موتور روشن نیست؛ شما باید توان مصرفی را به حداقلِ ممکن برسانید.

قبل از خروج از وسیله نقلیه خود، همیشه مطمئن شوید که همه لوازم جانبی خاموش هستند و در صورت لزوم، دوباره بررسی کنید که چراغ ها خاموش باشند. این کار به افزایش طول عمر باتری خودرو کمک شایانی خواهد کرد.

4. باتری خودرو را همیشه تمیز نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که باتری خودروی شما تمیز، خشک و عاری از آلودگی و کثیفی است. یک باتری کثیف طول عمر به نسبت کمتری دارد و به زودی شما را به خرج خواهد انداخت! پایانه‌های باتری نیز به مرور زمان خورده می‌شوند و تمیز نگه داشتن آنها از رسوب، راهی عالی برای افزایش عمر باتری ماشین شما است.

پیشنهادی حامی رنت:   علت کم شدن شتاب ماشین

پایانه‌ های باتری را با یک مسواک قدیمی آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب بشویید. در ادامه، با استفاده کردن از یک بطری اسپری با آب سرد، مخلوط را شسته و سپس آن را با دقت با یک پارچه تمیز خشک کنید. دقت کنید که کاملا خشک شود و رطوبتی روی آن باقی نماند.

روش های افزایش عمر باتری خودرو

روش های افزایش عمر باتری خودرو

5. قرار گرفتن باتری در معرض گرما را به حداقل برسانید

خیلی افراد فکر می‌کنند که هوای سرد برای سلامت باتری ماشین ضرر دارد؛ اما این درست نیست. باتری‌های خودرو برای روشن شدن موتور در ماه‌های زمستان باید سخت‌تر کار کنند؛ اما دلیل اینکه بسیاری از آنها در زمستان از کار می‌افتند، در واقع آسیب‌هایی است که در گرمای تابستان قبل متحمل شدند.

گرمای شدید روی باتری‌ها باعث آسیب‌های جدی است؛ زیرا سرعت تبخیر آب از سلول‌ها را افزایش می‌دهد. برای افزایش عمر باتری خودرو باید مدت زمان قرار گرفتن آن در معرض گرما، به خصوص نور مستقیم خورشید را به حداقل برسانید.

6. ماهی یکبار ولتاژ باتری خودرو را چک کنید

هر چقدر باتری خودرو بیشتر تخلیه شود؛ عمر آن به طور چشم‌گیری کاهش خواهد یافت. به همین خاطر است که بررسی کردن ولتاژ باتری با استفاده از یک ولت متر در ماه یک راه خیلی خوب برای محافظت از سلامت باتری ماشین است. یک باتری سرب اسیدی سالم و کاملا شارژ شده باید ولتاژی در حدود 12.7 ولت یا بالاتر داشته باشد.

اگر ولتاژ به زیر 12.5 ولت کاهش یابد، توصیه می کنیم باتری خودروی خود را در اسرع وقت شارژ کنید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که باتری خودرو در ولتاژ 12.4 ولت نیمه شارژ و در ولتاژ 12.0 ولت کاملاً مرده در نظر گرفته می شود.

7. ماشین را بدون استفاده رها نکنید

همانطور که ممکن است در برخی از نکات بالا متوجه شده باشید؛ برای افزایش عمر باتری خودرو بسیار مهم است که باتری های خودرو همیشه به طور کامل شارژ نگه داشته شوند تا از آسیب جلوگیری شود. تمام باتری های سرب اسیدی به طور طبیعی با گذشت زمان شارژ خود را از دست می دهند؛ به همین خاطر نباید خیلی بی استفاده بمانند.

پیشنهادی حامی رنت:   رانندگی با باک خالی و آسیب به خودرو

یک باتری خودرو با سرعت حدود 1 درصد در روز در دمای اتاق، 0.25 درصد در روز در دمای 10 درجه سانتی گراد (50 درجه فارنهایت) و 1.5 درصد در روز در دمای 30 درجه سانتی گراد (86 درجه فارنهایت) تخلیه می شود. سعی کنید خودروی خود را بیش از یک هفته یا نهایتا ده روز بدون استفاده نگذارید و اگر مجبور به این کار هستید؛ از یک شارژر باتری استفاده کنید.

سخن آخر

در این محتوا از حامی رنت در مورد افزایش عمر باتری خودرو صحبت کردیم. ابتدا متوسط عمر مفید باتری اتومبیل‌ها را بررسی کردیم. سپس به راهکارهای متفاوتی که می‌توان برای افزایش دادن عمر مفید باتری اتومبیل از آن‌ها استفاده کرد؛ پرداختیم. آیا شما روش دیگری برای افزایش مدت کارکرد باتری ماشین استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. برای اطلاعات بیشتر یا اجاره خودرو از حامی رنت، با ما در ارتباط باشید.

در حالت کلی اجاره خودرو یکی از خدمات پرطرفدار در صنعت حمل و نقل است. این خدمات به ویژه برای افرادی که خودروهایشان در تعمیرگاه هستند، بسیار مفید است. اگر در تهران یا کرج زندگی می کنید و خودروی شخصی شما قراره برای روز های طولانی در تعمیرگاه بماند راه حل شما اجاره خودرو در تهران یا اجاره خودرو در کرج برای رسیدن به آسایش و فرار از حمل و نقل عمومی گران و زمانبر می باشد. 

در نهایت، انتخاب بین اجاره خودرو با راننده و اجاره خودرو بدون راننده بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی شما دارد. اگر راحتی و آسایش برای شما اولویت دارد، اجاره خودرو با راننده گزینه بهتری است. اما اگر به دنبال هزینه کمتر و آزادی بیشتر هستید، اجاره خودرو بدون راننده را انتخاب کنید.

اولین نفری باشید که رای میدهید